Vivim
rodejats de soroll. Anem on anem, de segur escoltarem els sons del trànsit amb clàxons,
cotxes, motos, persones parlant, el so de la televisió, la ràdio, el fil
musical dels bars i les botigues, alarmes... És a dir, el rebombori habitual de
les ciutats industrials. Però, històricament no s’ha considerat aquests sons com
a material musical.
Malgrat
això, entre els nombrosos “-ismes”, n’hi ha un que reivindica la utilització
del soroll com a ingredient musical. Es traca del Sorollisme, corrent musical protagonitzat
sobretot per l’italià Luigi Russolo. Aquest compositor va seguir el Futurisme poètic
de Marinetti, qui havia proposar que la màquina, la ciència i la tècnica havien
d’influir en l’art.
![]() |
Luigi Russolo |
L’any
1913 Russolo publicà el manifest L’art dels sorolls, en el qual subratlla la necessitat de conquerir els sons de
la vida moderna per usar-los musicalment. Va dirigir un concert en que s’usaren
canelles d’aigua, hèlixs, motors, manxes, xiulits...
A
més, va crear uns instruments als quals anomenà intonarumori (traduït seria “tocasorolls”), que cruixen, xiulen, ronquen,
brunzeixen, i emeten diversos tipus de sorolls. Es tracta de màquines d’aspecte
senzill: capses de fusta amb una mena de botzina metàl·lica de la qual ix el so,
que es produeix quan s’acciona una maneta.
![]() |
Intonarumori, 1913 |
Els
intonarumori es van presentar al públic
en una sèrie de concerts a Itàlia i Londres en 1914. La majoria de la crítica
va respondre de manera negativa. Malauradament, les investigacions de Russolo
van ser interrompudes per l’inici de la Primera Guerra Mundial, contesa en què va
lluitar.
L’obra
més emblemàtica de Russolo és Despertar d’una
ciutat (partitura), escrita exclusivament per a intonarumori.
Constitueix una representació d’allò que se sent a les primeres hores del
matí a una urbs: el soroll dels motors dels cotxes i de les fàbriques a l’inici
de la seua activitat quotidiana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada