divendres, 8 de desembre del 2017

Bitonalitat i Politonalitat

Encara recorde que, quan estudiava al Conservatori, tremolava quan la meua professora de Llenguatge Musical em pregunava: “Quina és la tonalitat d’aquesta peça?” Llavors, el meu cap començava a comptar els sostinguts i els bemolls per a endevinar-ho. No era gens fàcil! De segur que a vosaltres també us passava alguna cosa pareguda!

Doncs hui vull parlar-vos d’una tècnica compositiva que consisteix en escriure obres en més d’una tonalitat que actuen simultàniament. Sí, peces en què hi ha dues o més tonalitats funcionant alhora. S’anomena bitonalitat (si n’hi ha dues) o politonalitat (si n’hi ha tres o més). Imagineu-vos que en un duo de flauta i piano, un instrument toca en Do Major mentre l’altre ho fa en Mi Major, per exemple. Això seria una composició bitonal.

Pot semblar estrany, però és un dels mètodes d’escriptura musical més importants del segle XX. En realitat, Mozart ja el va fer servir a l'últim compàs de la seua Broma musical; tanmateix, és un cas aïllat amb intenció humorística. Al segle XX es començà a emprar de manera més sistemàtica i com una eina més al servei dels compositors.

La Politonalitat suposa una reacció contra la atonalitat i el dodecatonisme que havien destruït els ciments de la tonalitat. Cal afegir-ne que açò no vol dir que hi haja autors la música dels quals sempre siga bitonal o politonal. En realitat, constitueix un element usat de tant en tant en diverses obres de diferents compositors com ara Darius Milhaud, Maurice Ravel, Charles IvesÍgor Stravinski, Manuel de Falla, etc.

Us deixe la gravació del Bou sobre la teulada de Milhaud, on es pot identificar molt clarament.

Us ha sorprés esta tècnica compositiva? Quina sensació us provoca? Algú s’animaria a compondre un fragment bitonal o politonal (curtet)?

Espere les vostres respostes! 😉

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada